Friday, April 15, 2011

Muffin Coklat

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Salam jumaat...
hari ni kena buat keje dapur cepat2 sebab akan berlaku gangguan bekalan air kerana pembaik pulih saluran..ewah dah mcm berita TV3 pule...sekarang ni pon air paip pon dah kecil jee...standby standby..hihihiii
disebabkan notis tu kami lunch awal, kul 12 dah selesai santap...menu simple2 aku, ikan cencaru bakar, lemak rebung, ayam goreng madu...sementara masak2 tadi sempat gak buat mapin dr dapur kak izah....sedappp, cuma tak merekah je..


Bahan A
2 cawan tepung
1 1/4 cawan serbuk koko
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil soda bikarbonate
3 sudu teh nescafe
sedikit garam

Bahan B
2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair (atau susu segar)
3 biji telur

Bahan C
3/4 cawan air panas


Cara:
1. Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi.
2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar. Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata.
3. Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata.
4. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit.

12 comments:

  1. nak muffin nak muffin kikiki...naper? muffin ni kena merekah ke? errr mcm soklan bodos je kan :D

    ReplyDelete
  2. tengok aje akak dah tahu sedap...tak payah merekah ke senyum simpul ke..hehe

    ReplyDelete
  3. menggelabah kan...semua bende nak merekah...hihhiiii

    ReplyDelete
  4. kak ayu,
    kalau pecah, hati pon berbunga2..erkkk

    ReplyDelete
  5. rajin nyer dia buat muffin... macam banyak aje tu... habis ke?? kalau tak habis antar lah kat rumah akak cikit... hihi

    ReplyDelete
  6. akak pun suka muffin yg merekah yg berbonggol2 tu.. hehehe.. ingatkan muffin hani ni ikut kaedah kek sbb nampak mcm cuppies.. tgk cara sama mcm bancuh muffin yg biasa jugak.. naper eik tak merekah? hehehe... ker muffin ni moist sbb ada air panas & susu segar tu? mungkin jugak kot.. tp tak kisahlah.. janji sedap di ngap betul dak?

    ReplyDelete
  7. oh ada nescafe ke inside..hehe ini something new..thx for the share..looks good..klu rajin kne try buat nih..

    ReplyDelete
  8. wahhh kat sini ada muffin juga tadi tgk kat umah noorsha...jamu mata jerlah akak kat sini..hehe hani, tepung bungkus tu ada lagi tak?terliur pula nengoknya lama tak mkn tu...

    ReplyDelete
  9. yeay@!~ menu kite same la.. tukar nak nak nak? tp yg kite punye da rompong atas, darwish makan yg atas je...kikikki.. bolehla kan dr takde..wakaka

    ReplyDelete
  10. salam perkenalan...
    jom lawat blog i follow...

    ReplyDelete
  11. Errmmm cokelat lagi. Maleh le nak kata apa2

    ReplyDelete