Tuesday, December 14, 2010

Roti Ubi Keledek

huwaaaa huwaaaa....aku sukeeee....pertama kali aku berani derhaka pada resipi...sebelum ni aku follow sebiji2 resipi...tak pernah derhaka ko...tp kali ni saja nak cube..tak sangka i berjaya u...ahakss


demam bahan dari tanah tinggi tak reda lagi...penat la korang tengok tayangan berderet ari ni....(rajin wehhh)...resipi asal aku tgk kat umah kak hana cuma aku tambah ubi keledek je...terbukti sangat gebussss...selalu nye aku buat roti pakai bread improver tapi kali ni aku kan rajin buat water roux..wahhh bagus kan kan kan kan...???


Bahan-bahan
  • 375 g tepung roti (high protein flour)
  • 100 g tepung gandum
  • 35 g susu tepung
  • 60g ubi keledek - kukus dan lecek
  • 1 biji telur*
  • 1/2 camca teh esen vanilla*(*disatukan dan kacau sedikit)
  • 80 g gula halus
  • 3/4 camca teh garam
  • 2 1/2 camca teh instant yeast
  • 150 ml air suam (kurang lebih) - hana lebihkan 15ml
  • 40 g mentega
  • 4 camca besar "water roux" (campur 250 ml air + 50 g tepung gandum, kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga pekat, sejukkan sebelum diguna)
  • 1 biji telur + sedikit air + esen vanilla = kacau rata, untuk sapuan

Cara-cara
  1. UNTUK DOH ROTI :- Satukan air suam dengan ragi, kacau rata dan biar berbuih. Dalam satu bekas, satukan tepung gandum, tepung roti, garam, gula, telur dan water roux, ubi keledek gaul rata hingga sebati, masukkan ragi tadi dan gaul hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal, lembut dan anjal. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik dan biar naik 2 kali ganda. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan untuk doh dalam bread maker kecuali telur untuk sapuan. Pilih setting untuk"Doh" dan tekan"ON". Tunggu hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, bagi kepada 16 bahagian sama besar (mat bagi pada 12, tapi kalau 16 lagi cun, comey). Bulat2kan setiap doh dan susun dalam bekas yang telah disapu sedikit mentega. Biar naik sekali ganda lagi (kurang lebih 45 minit).
  3. Sapu permukaan roti dengan telur tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 20 - 25 minit atau hingga peerang keemasan. Sedap dimakan bersama jem kegemeran atau seri kaya.

No comments:

Post a Comment