Sunday, November 21, 2010

Apple Pie


mood baik petang ni ye kawan2....aku layan apple pie dgn homemade puff...tak sangka aku berjayaaaaa...eceh eceh...aku bangga uollss...maklumlah tgn aku ni ala ala lembut sikit je dari kayu...resipi asal dr CMG...ampun cik mat saya c&p resipi...lain kali saya tiru lagi...


Bahan-bahan Inti

2 biji epal hijau
1/3 cawan kismis
1 camca besar serbuk badam
1 batang kayu manis
2 camca besar mentega
1 camca besar gula peerang (brown sugar)
1/4 camca teh garam
1/2 camca teh tepung jagung

Bahan - bahan Pastry
200g tepung roti*
50g tepung gandum*
30g butter*
1/4 garam*
130g air*
130g Pastry Butter

CARA MEMBUATNYA
(Inti)
- Kupas epal hijau tadi, buang empulur dan dadu kecil2.
-Dalam periuk, panaskan mentega, masukkan kayu manis, epal dan kismis, goreng hingga harum, masukkan gula peerang dan kacau rata.
-Kecilkan api dan masak hingga epal lembut. Tambah badam kisar, garam dan tepung jagung. Kacau rata dan biar inti pekat dan kelihatan kering sedikit, tetapi masih lembap. Angkat dan sejukkan.

Pastry Puff

- Uli bahan yg bertanda * hingga menjadi doh yang lembut
- Rehatkan 10-15min. Canaikan majerin pastry menjadi segiempat sama
- Letakkan majerin pastry atas doh dan canaikanmenjadi 1 kepingan besar. Lipatkan 4 lapisan. Rehatkan lagi 15min. Ulang langkah ini 3 kali
- Canaikan doh menjadi kepingan panjang.Gunakan acuan yg sesuai
-Letakkan inti. tutup dan terap keliling dgn garfu
-Lorekan permukaan dgn pisau dan sapukan kuning telor
- Bakar 170 selama 20-25min

No comments:

Post a Comment