Friday, May 7, 2010

Chocolate Sponge with Ganache


hoooorayyyyyyy...my asben dah selamat sampai umah.....seronok aku dgn otomen kecek sambut ayah otomen balik....masing2 berlari berebut nak buka pintu..(cewahhh..mcm cerite dongeng la plak...)..mcm ni la rase kalu bersuami org offshore...ehmmm otomen kecek tu dapat bermanja dgn ayah die 2minggu je sebulan...nasib baik keje 2minggu je, kalu buat die nak sailing lg..? keras la mak otomen ni..hehehheee....

seperti biasa menyambut kepulangan ayah otomen, mak otomen mesti masak bagai nak rak...dr nasi, air, dessert atau pon kek/kuih....ayah otomen mmg tak lupe beli kopok lekor nek mat kat kemaman...

arini menu kami sekeluarga...nasi putih, rendang ayam, lemak nenas dan ayam goreng berempah...air?.....air suam sudah..!!!

n3 ni aku tak sempat la nak masukkan lauk2 yg dimasak tu sebab dah tak ingat nak capture image....dah siap makan baru ingat...sowiii...tapi korang mesti dah terror menu biasa2 aku tu kan...?

panjang lak aku ni membebel...aku cuma nak share chocolate sponge with ganache..mcm yg aku dah janji kan tadi...(ini pon nyaris lupe nak capture image...dah siap tapau kan member kamcing ayah otomen baru ingat nak snap pic....) mak otomen mmg mcm ni kalau ayah otomen balik...huru hara...hehhehheee..

ape lagi meh arr layan resepi...

bahan2 chocolate sponge

150 g gula custor
110g tepung kek
20g sebuk kok
1 tsp serbuk penaik
75g minyak masak
15g ovelette
5 biji telur gred A
60 ml air
1 tsp chocolate emulco

cara2

1. Griskan acuan kek (aku guna loose tin). lapik dhn kertas serap minyak dan panaskan pd suhu 180 darjah
2. Gaul ovelette dan gula dlm mangkuk adunan. Masuk telur 1 per 1 sambil dipukul hingga sebati.
3. Masukkan tepung, serbuk koko dan serbuk penaik yg telah di ayak sikit2. pukul kelajuan tinggi selama 2 minit.
4. Tuangkan chocolate emulco yg telah dibancuh dgn air. terus kan beating. 5 min
5. Masukan minyak masak dan gaul perlahan2 hingga sebati.
6. Tuang kedlm acuan dan bakar 45min
7. Hiaskan dgn ganache...

Bahan2 Ganache
(ni resipi asal...korang adjust la mana yg patut dgn size 8x8)

500g coklat masakan
300g non dairy cream
30g butter

cara2 (double boiling)

1. didihkan krim
2. Tuang dalam butter dan coklat masakan....
3. sejukan ...dan hias la mengikut selera

selamat mencubeeeee...







No comments:

Post a Comment