Wednesday, April 28, 2010

Vanilla Sponge Cake









hari ni selain aku beli majalah merajinkan diri buat vanilla sponge cake...otomen kecek tu dok minta ari2 kek 'beday'...walaupon beday die dlm berbulan lepas...arini buat bg die puas hati..kalu kat umah ni tak nabis nye kalu mkn berdua...nak tak nak anta je lah kat permata negara...die leh enjoy makan kek tu dgn kengkawan...sekurang2nye tak la aku ni membazir...resipi ni aku import dr majalah noraini zakaria...icing tu, aku bedal je la...dah lama tak praktis meng'icing'...hantam je la labu...

resipi nya adalah...

Vanilla Sponge Cake

120gm gula custor
10gm ovelette
4 biji telur Gred A
130gm tepung kek
1 sudu teh serbuk penaik
40gm air
60gm minyak masak
1 sudu teh vanilla essence

Bahan Hiasan

buah Strawberry secukupnya
Chocolate rice

Icing
(aku tak de whipping cream non dairy cream so aku gune krim well)

250gm butter
250gm krim well
200gm gula icing
1 sudu teh perahan limau nipis

cara2

1. pukul krim well hingga kembang selama 5 min dgn kelajuan tinggi
2. masukkan butter dan pukul lagi hingga kembang
3. masukan gula icing dan limau nipis...pukul lagi hingga kembang...

cara2 membuat sponge cake

1. Griskan acuan kek bulat berukuran 8 atau 9 inci. Lapis dengan kertas serap minyak. Panaskan ketuhar 180c.

2. Satukan gula custor, ovelette, telur, tepung dan serbuk penaik ke dalam mangkuk pengadun. pukul dgn kelajuan rendah untuk sebatikan. Tukarkan kelajuan tinggi dan pukul hingga kembang 5minit.

3. Perlahankan kelajuan dan masukan air dan esen vanilla. Pukul lagi hingga kembang dan gebu dlm 5 min.

4. Masukkan minyak. Dikacau sebati.

5. Tuang ke dalam acuan. Bakar 45 min.

6. Setelah masak, telangkupkan agar tidak mendap..selepas 5 min, tebalikkan semula kek dan lorek kan tepinya dengan pisaudan keluarkan kek. biarkan ia sejuk.

7. Hiaskan dengan krim..

selamat mencubee...




No comments:

Post a Comment