Tuesday, May 3, 2011

Kek Oren Lembab

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


wahhhhhh...sudah lama rasenye tak hapdet...kabare akak2, abang2..??? tuan rumah kunun2 nye mendiet, tu yg sepi jap...sambil2 pose ganti...dah nak jumpe ramadhan, baru la terkial2 nak ganti...bagaimana dgn anda?? kalau dah, TAHNIAH...kalau belum, lu pikir la sendirik, samo la cam den ni hah...

petang tadi kepingin nak makan kek oren sebab ada 6 biji oren yg bergolek2 je depan...jumpa resipi sempoi dr blog CMG-DTS...5 je bahan2 yg diperlukan...kek moistttttt gitu, ce cuba ce cuba....

kek ni kali kedua buat, sebab 1 adunan tu dpt sikit je....tapi maintainnnn sodap


BAHAN-BAHANNYA
130 gram mentega
1 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)
1/2 cawan gula halus dan asingkan 1 camca besar
2 biji telur gred "A", asing putih dan kuning
1 biji oren, parut kulit (bahagian kuning sahaja) dan perah jus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser bunt-pan dengan mentega, atau guna acuan silicone. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula hingga putih, masukkan kuning telur satu persatu dan putar hingga gebu. Masukkan parutan kulit oren, putar sebati.
  3. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang seli dengan jus oren, hingga habis, pastikan bahan terakhir ialah tepung. Putar rata. Ketepikan.
  4. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan 1 camca besar gula halus yang diasingkan dari 1/2 cawan tadi dan terus putar hingga kental.
  5. Gaul putih telur dalam adunan no 3 dengan kaedah kaup balik, hingga rata dan sebati. Tuang dalam acuan tadi dan bakar selama 40 - 45 minit, cucuk dengan lidi sate jika keluar bersih tanda kek anda telah masak. Keluarkan dari acuan dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya..



11 comments:

  1. hani,sedap ni..sana sini kek oren skrng..alamak!br teringat ada kek oren sumbat slm beg tadi.penyek dah la.nak p tgk skrng gak..huhu

    ReplyDelete
  2. seronok tgk kengkawan rajin masak...sbb sy malas masak, rajin tenok je

    ReplyDelete
  3. Pernah buat kek oren ni, mmg sedap....

    ReplyDelete
  4. nazrah
    ha ah...wangi sangat...

    ReplyDelete
  5. kak dell
    demam 'oren' kak..tgh tunggu kek oren penyet ko lak kak...ekekekkee

    kak syimama
    ghajin sgt la ni...hehehehheee...

    kak norlie
    lama dah tak terjah dapor akk...sat lg nak serang ni...sila sediakan lunch ek...huhuhuuu

    wanieyra
    kan???? dah jd peberet ni...ekekkeke

    ReplyDelete
  6. Assalamulaikum Hani

    kek oren mesti semerbak bau oren satu dapur ni kan. kak ct dah mencuba memang tak rugi lah kan. bila nak buat kali kedua ni erk..garu2 dagu jap... hihihi

    ReplyDelete
  7. hani....cantik....gebu jer nampak kek oren tu...
    menawan hatiku...
    masuk list resepi ni....

    ReplyDelete
  8. kak CT
    ehmmmmmmmmmmmmm ada bau smpai umah akk tak??? hehehhehee...ada half lg ni...mari2 kita santap bersama..lepas garu2 dagu, g basuh tgn..!!!

    kak mas,
    ya ampunn, gebuss kak...cube jgn tak cube...ekekkekee

    ReplyDelete
  9. kek oren menular ke umah hani plak..nmpk moist sagt kek hani ni..

    ReplyDelete