Thursday, May 5, 2011

Ayam Madu Sticky

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Selamat malam...saje nak tayang ayam madu sticky ni...dah lama dok peram resipi kak hana ni...tertunai la hasrat dihati...senang je resipi ni, ibu dan anak mmg suke (ayah tak dop, keje) selain dijadikan gadingan dgn nasi putih, enak dimakan ratah begitu saje...ce cuba ce cuba...hehheheee

Bahan-bahan
1/2 ekor ayam - potong kecil
2 inci halia muda - parut
5 ulas bawang putih - ketuk
2 sudu besar kicap pekat manis
1 sudu besar sos tiram
2sk maggi seasoning @ sos ikan
1 sudu besar sos cili dan sos tomato
3-4 sudu besar madu
1/2 sk lada hitam
1/4 cawan air
garam jika perlu

Cara-cara
Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air. Perap sebentar 10-20min.Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan supaya tidak terlalu hangit.
Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika belum tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering dan sticky.
Angkat dan buang lebihan minyak. Hidangkan.


Kailan Ikan masin sebagai gadingan...huhuu

3 comments:

  1. hani..meh sikit ayam tu...tak baik makan sorang2....he..he..

    ReplyDelete
  2. hantarlah kat akak sikit... makan x ngajak pun!

    ReplyDelete