Friday, January 14, 2011

Pau Gebu ku Menggerutu


apa dah jadi dgn pau gebu aku nih....haipp haipppp...aku tak salahkan resipi...tp kenapa hasil uli aku ni jd cenggini..??? huwaaaaa sedihhh tau
tp tak pe, ni pau sgt sgt sgt gebuss ok...sib baik ada bende yg bole sejukkan hati aku nih...kakak2 sekalian, tolong la bg tips bagaimana cara utk dptkan permukaan pau yg shantek..???

seperti biasa, resipi cik mat menjadi pilihan...mekaseh CMG, permisi cnp di sini lak eh..


Bahan-Bahannya :-)
240 g tepung Hong Kong/Tepung halus/tepung waterlily/tepung pau
1 camca teh Double-Acting baking powder
1 camca teh instant yeast
1/2 camca teh garam
25 g lemak sayur (shortening)
100 ml air suam*
30 g gula halus*
1/2 camca teh cuka*(*disatukan, kacau hingga sebati)
Inti kacang merah secukupnya atau pun ikut kegemaran masing2

Cara membuatnya :
  1. Satukan tepung, yeast, garam dan double-acting baking powder dalam satu bekas, gaul hingga rata. Tuang bahan yang disatukan sedikit demi sedikit hingga habis dalam adunan tadi sambil digaul hingga menjadi doh.
  2. Masukkan lemak sayur dan terus menguli hingga menjadi doh yang lembut dan kenyal (lebih kurang 15 minit). Masukkan dalam bekas lain, tutup permukaannya dengan plastik cling dan biar 45 minit hingga doh naik sekali ganda.
  3. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan di atas kecuali "inti" ke dalam bread maker, pilih setting for dough dan tekan. Biar hingga siap.
  4. Keluarkan doh, uli sekejap dan bagi kepada 10 bahagian (kurang lebih 40 g setiap bahagian) dan bulat2kan. Ambil satu, leperkan dan isi inti, tutup kemas dan bukat2kan, letak atas kertas minyak yg telah dipotong 2 inci x 2 inci dan sapu dgn sedikit lemak sayur. Buat hingga siap.
  5. Rehatkan 25 minit dan kukus atas air mendidih selama 15 minit. Angkat dan boleh dihidangkan panas atau pun suam...Selamat mencuba

4 comments:

  1. xpela gerutu pung..janji sodap ...

    ReplyDelete
  2. kakak azira
    tp tak cantik permukaanye...ajarin

    ReplyDelete
  3. tak cucuk botox ke hani.. hehehe
    tak per la janji sedap.. ada inti kari ayam tak? :)

    ReplyDelete
  4. hani

    pat nak menguli dough tu akak ada lemau sket..alahhh tak kisah la dear, asalkan sedap jer kat tekak..buleh makan berketui2 arr.. :)

    ReplyDelete