Friday, January 14, 2011

Hot Chili Mr. Crab


salam jumaat everyone...
sepatutnye geng bantal busuk aku balik arini tp tertunda hingga selasa..!!! sob sob sob lap hingus jap....tak pe la nak wat mcm mana kan kalau dah kawan back 2 back die sakit...stay back laa ye darling..

maknanye, en crab ni, aku sorang je la yg makan..!! bujang kecek aku tu, ptg kang aku masak kan die sup je la...

resipi aku hanggut dr kakak hana...kalau tgk gambo die...perghhhh dan dan lapo terusss...ekekekee..kakak hana kata, kakak yatt pun hader....cube la yg mana2 pon...pasti tak nyesal wa cakap lu

Bahan-bahan
  • 3-4 ekor ketam size sederhana - belah dua cuci bersih
  • 10-15 tangkai cili kering - ikut kepedasan masing2
  • 1/4 biji bawang besar kuning @ 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • air asam jawa
  • sebiji telur
  • gula dan garam


Cara-cara
  • Rebus@celur cili kering dengan air panas. Basuh dan toskan.
  • Blend cili bersama bawang merah dan putih.
  • Panaskan minyak (minyak lebih sket dr tumis biasa), tumis bahan blend hingga pecah minyak dan cili masak. jika kering tambahkan air lg..Masukkan air asam jawa. Gaul.
  • Masukkan gula dan garam. Masukkan pula ketam.Gaul.
  • Masukkan sedikit air dlm 1/4cawan. Tutup kuali dan biarkan hingga ketam masak dan cili agak kering. sesekali balik2kan takut hangus bhgn bawah.
  • Buka penutup, kecilkan api, kocok2kan telur dan siram atas ketam. Gaul mesra. Matikan api.
  • Hidangkan dengan menaburkan daun bawang/ketumbar.



4 comments:

  1. respect tul bab presentation... cantik wehhhh,,

    ReplyDelete
  2. kakak izah ni nak kena babab eh..??? saya belanja crab la..ngeeeee

    ReplyDelete
  3. dier posing ala mr.crab idop tuh yg mahal bebbb! terjojol bijik mata dier.. kene kat aku, ilang terus bijik mata! ganeh tuan jepong! kakakakakaka... thanx eh coz trying...

    ReplyDelete
  4. wakakaaa...mata tu dok skodeng korang...
    mmg terbaek resipi kakak2 ni...

    ReplyDelete