Saturday, April 3, 2010

Apam Tepung Beras


taraaaaaaa...apam tepung beras ku yg menjadi...berbunga hati ni..bg org yg tak pernah wat apam mcm aku ni akan teramat la teruja bile apam ni jadi pecah..mesti mak aku pon terkejut tengok hasil ni..exceli, ni kuih favoret die...mlm tadi dok perap apam ni, berdoa terusssss menjadi la hendaknye apam aku nih...!!

resipi ni resipi dr rumah mamafami...mekaseh eh kak saya...maaf saya import resipi akak masuk blog saya..

apa lagi ini lah rahsia nyeee...enjoyy

APAM ENO (40 - 50 biji)

Bahan-bahan
:

300 g tepung beras
8 - 10 sudu besar gula pasir (hani guna 12 sudu)
1 sudu besar yis kering
280 - 300 ml air
3 sudu kecil ENO plain untuk 3 warna berbeza (1 sudu kecil untuk 1 bahagian)
pewarna

Kaedah penyediaan :

1. Tepung dibancuh dengan air sedikit-sedikit. Kemudian masukkan yis dan gula. Kacau sebati.
2. Bancuhan tepung tadi dibiarkan semalaman (bancuh malam, kukus keesokkan pagi).
3. Bancuhan tepung dibahagi 3. Masukkan pewarna.
4. Masukkan 1 sudu kecil ENO dalam setiap satu warna. Kacau biar berbuih.
5. Sementara itu, panaskan kukus. Bila mendidih, letak acuan apam sekejap dalam periuk kukus. Kemudian tuangkan adunan tadi ke dalam acuan yang telah dipanaskan. Kukus hingga masak.
6. Hidangkan dengan kelapa parut putih yang dicampurkan dengan sedikit garam. Sebaiknya kukuskan kelapa parut tersebut seketika untuk mengelakkan dari basi.

No comments:

Post a Comment